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Gier

Foto: Orpheas Emirzas

By Sarah Kane
German by Marius von Mayenburg
Staging: Christopher Rüping

You know the feeling when you long for someone so much that it doesn't even stop when the person is right in front of you and you can touch, hug, kiss, grab them? You know that feeling when you can never get close enough, that the other person is always too far away no matter how near they are?

Long before the term 'toxic' was used to describe relationships, British playwright Sarah Kane wrote a desperate, tender text about these exact conditions. Her dramatic long poem asks whether intimacy is always an impertinence and wants to know how we endure the violence of romantic love. How can we silence the greedy voices in our heads, at least for a brief moment? 

Crave was written in the late 1990s. Now, 25 years later, Christopher Rüping is bringing this great, lonely script to the Pfauen.

 

7 June 2024, supporting program *Happy End Closing Festival*
18:30 Book launch with the Alexander Verlag Berlin: Nahaufnahme.
19:30 Gier. For the very last time.
21:30 Pack die Badehose einPicnic and music on the Blatterwiese.

 

 

Staging
Christopher Rüping
Stage Design
Jonathan Mertz
Costume Design
Lene Schwind
Music
Christoph Hart
String Trio
Jonathan Heck / Coen Strouken / Polina Niederhauser
Video
Emma Lou Herrmann
Live Video
Wilf Speller
Light
Gerhard Patzelt
Dramaturgy
Moritz Frischkorn
Show all contributers
Audience Development
Mathis Neuhaus
Touring & International Relations
Sonja Hildebrandt
Artistic Mediation T&S
Manuela Runge
Production Assistance
Mahlia Theismann
Stage design assistance
Johanna Bajohr
Costume design assistance
Dorothea Knorr
Production intern
Anouk Eugster
Stage Design intern
Meret Prangulaishvili
Costume design intern
Ella Zaretzkie
Inspection
Dayen Tuskan
Soufflage
Katja Weppler
Show less contributers
  • 105 Min
  • Premiere: 4. March 2023, Pfauen
  • Recommended age: 18 years and older
  • English Surtitles
  • 🛈 Introduction 30 min before the play on 7 June.

    Trigger warning: This production contains descriptions and depictions of sexualized violence, including violence against children, and deals with the themes of depression and suicide.
Introduction: Moritz Frischkorn, Dramaturgy
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Image gallery & Videos

Bits on Pieces
More texts and contexts related to our stagings in the theatre’s journal.

Die romantische Liebe ist eines der zentralen Themen, mit denen sich das Stück Gier, das im Moment in einer Inszenierung von Christopher Rüping am Schauspielhaus Zürich zu sehen ist, beschäftigt. Als Teil der Recherche zu dieser Arbeit hat sich das Team gefragt, wie eigentlich Schweizer*innen ihre Liebesbeziehungen gestalten. Die Produktion hat die am Interdisziplinären Zentrum für Geschlechterforschung (IZFG) der Universität Bern tätige Historikerin und Geschlechterforscherin Dr. Fabienne Amlinger gebeten, die jüngste Datenerhebungen zu Paarbeziehungen des Bundesamts für Statistik für uns einzuordnen. Sie tut dies in folgendem Text.   

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Die britische Dramatikerin Sarah Kane hat Gier Ende der 1990er Jahre geschrieben. 25 Jahre später inszeniert Christopher Rüping diesen grossen, einsamen Text auf der Pfauenbühne. Die Schauspielerinnen Sasha Melroch und Wiebke Mollenhauer, Musiker Christoph Hart und Christopher Rüping haben mit Moritz Frischkorn, dem Dramaturgen der Inszenierung, ein Gespräch für das Programmheft geführt. Auszüge aus diesem Gespräch, in dem es unter anderem um die anhaltende Relevanz von Sarah Kane, die Härte des Textes und Provokation, bzw. deren Verweigerung, als Stilmittel geht, veröffentlichen wir im Vorfeld der Premiere hier im Schauspielhaus Journal.

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