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Wilhelm Tell

© Flavio Karrer

Adapted from Friedrich Schiller
Staging: Milo Rau

The world’s streets are crowded with them: protestors, feminists, Trumpists, scientists, anti-vaxxers, critics of capitalism – people waving guns, banners or masks who are united by a single but not common goal: defending their freedoms. Never before have so many people publicly demanded their right to self-determination at the same time. And never before have they taken up such a range of positions. Which “freedom” are we actually talking about here?
    
Time to consult a so-called “freedom fighter”. In preparation for the production, Swiss director Milo Rau follows in the footsteps of William Tell as he invites on a road trip through the country, bringing together actors, laypeople, gentle humanists and free radicals under one banner. “We have to break free!” is the simultaneously utopian and provocative call of this ragtag group. Break free from what? In exchange for what?

 

«The performance is extremely dense, sometimes banal, often grandiose. Above all, however, the true stories of real people, which ultimately include the actors, depict exactly what the exile ensemble was aiming for in 1939: comprehensive humanity.» (Süddeutsche Zeitung, 23.04.2022)

«The most impressive performance of the evening. When former forced labourer Irma Frei tells her story of fate, it becomes so quiet in the theatre hall that you would hear a pin drop to the floor.» (Blick, 24.04.2022)

«Milo Rau has reached right into Helvetic realities - from that of the hunter to that of the hunted - and whirled them seemingly at random into the myth. The result was a flaky but genuine theatre for the city.» (Tages-Anzeiger, 4.23.2022)

«Milo Rau's highlight turns out to be that Tell can be played by anyone.» (NZZ, 24.04.2022)

«Masterly» (RTS, 27.04.2022)

 

With Maya Alban-Zapata / Maja Beckmann / Michael Neuenschwander / Karin Pfammatter / Sebastian Rudolph / Emma Lou Herrmann / Aleksandar Sascha Dinevski, Cyrill Albisser / Sarah Brunner / Irma Frei / Vanessa Gasser / Oskar Huber / Cem Kirmizitoprak / Meret Landolt / Louisa Maulaz / Hermon Habtemariam
Extras
Cristiano Giudici / Stefan Vogel
Staging
Milo Rau
Stage and Costume
Anton Lukas
Sound design
Elia Rediger
Video
Moritz von Dungern
Light
Christoph Kunz
Dramaturgy
Bendix Fesefeldt
Audience Development
Silvan Gisler
Show all contributers
Theatre Pedagogy
Manuela Runge / Rosa-Lin Meessen
Executive Producers
Monika Huber / Negi Urban / Laura Weibel
Associated Producers
Rosa Stehle
Consent Coach
Kasia Szustow
Artistic Collaboration
Rolf Bossart
Laypersons Care
Jasmin Gloor / Anna Schöb
Stage design assistance
Karl Dietrich
Costume design assistance
Naïma Alissa Trabelsi / Valeria Ballek
Production Intern
Rosa-Lin Meessen
Dramaturgy Intern
Ricarda Hillermann
Stage design intern
Vona Bürki / Marlene Metzler
Costume design intern
Carla Schwarb
Inspection
Aleksandar Sascha Dinevski
Surtitle Translation
Corinne Hundleby
Surtitle Riders
PANTHEA
Soufflage
János Stefan Buchwardt
Show less contributers

With the support of Stiftung Corymbo
Dätwyler Stiftung, Kanton Uri & Kanton St. Gallen
♥ Affairs

  • 1h 45min
  • Premiere: 23 April 2022, Pfauen
  • 🛈 Introduction 30 Min before the play on 5.6.

    Triggerwarning: This production contains depictions and portrayals of violence, sexual violence, racial profiling & weapons. Strobes are used.
Introduction: Bendix Fesefeldt, Dramaturge
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Image gallery & Videos

Bits on Pieces
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Wem gehört die Freiheit?

Wem gehört die Freiheit? Wer vergibt die Freiheit und nach welchen Kriterien? Ist es ein Spiel: den einen Freiheit zu gewähren und sie den anderen zu verweigern? Wem würde man die Freiheit verweigern?

Denjenigen, die keinen legalen Aufenthaltsstatus haben? Denjenigen, die kein Geld haben? Denen, die nicht im richtigen Land geboren wurden? Denen, die nicht die richti-gen Schulen besucht haben?

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Wem gehört die Freiheit? Diese Frage wurde im Entstehen der Wilhelm-Tell Produktion auch Expert*innen und Aktivist*innen gestellt, die den Rechercheprozess begleiteten. Vier von ihnen gaben für das Programmheft ihre Antwort auf die Frage. Die Beiträge werden nun auch in loser Reihenfolge im Journal veröffentlicht. Den Beginn machen Babak Fargahi, Fanny de Weck und Evin Yesilöz, die als Jurist*innen mit Schwerpunkt Migrationsrecht tätig sind. 

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