Joy Mariama
Smith
Performance, installation, and movement artist and educator Joy Mariama Smith’s work focuses on issues related to visibility, projected identities, and self-representation in different contexts, and investigates the interplay between the body and its cultural, social, and physical environment. In their* dance, performances, and installations, they create spaces in which the distinction between spectator and participant becomes blurred and visitors are encouraged to reflect on the ways in which they deal with space. They teach at SNDO-School for New Dance Development, Academy of Theatre and Dance, Amsterdam. Their work has been performed internationally, including at Freedom of Movement, Stedelijk Museum, Amsterdam, 2018; If I Can’t Dance Edition VI – Event and Duration, Amsterdam, 2016; SoLow Festival, Philadelphia, 2015; and Ponderosa, Stolzenhagen, 2013. Smith lives and works in The Hague.
In einer Zeit sozialer Distanz, die von Angst vor Berührung und Sehnsucht nach Nähe geprägt ist, wird deutlich, dass das Theater nicht nur ein Ort der Rührung, des Hörens und Sehens ist, sondern auch einer der vielfältigen Berührungen. Die Reihe Haptic Entanglements (etwa: haptische Verstrickungen) fragt in Interviews, Essays und Gesprächen nach der Rolle von Berührung in den performativen Künsten, nach tastenden Blicken, haptischen Klängen und digitaler Intimität. Künstler*in Joy Mariama Smith lädt in ihrem Beitrag in Texten, Fragen und Übungen dazu ein, sich einer verkörperten Praxis von Konsens anzunähern, die gemeinsames Empfinden zum Ausgangspunkt nimmt und Konsens weniger als Vertrag, sondern als komplexes Beziehungsgeflecht begreift.
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